måndag, november 20, 2006

Phan Thiet

Har legat på stranden hela helgen. Det var inte helt fel med lite sand mellan tårna och att bada i havet. Hurtig som jag är, ytterst sällan, fick jag för mig att jag skulle vara upp med tuppen och fota soluppgången och fiskarna. Men tji fick jag! Upp kom jag väl, men sen var det ju det där med att ladda batterierna.. Fick två bilder, that's it. Jag tänker då aldrig kliva upp tidigt igen!

Men ett sms till Son så var saken biff. En extra timme på hotellrummet innan jag checkade ut räckte för att kunna ladda batterierna lite iaf.

Efter total förvirring, slapp nästan betala för hotellet, och ett par räknefel kom vi iaf iväg. Vi stannade vid en liten hamn med en massa båtar, och då menar jag en massa båtar.


Även de små baljorna är båtar som man kan paddla iväg med i bästa Madicken-stil, med fördel utan hål i holken då.

På väg ner till vattnet mötte jag dessa två glada skitar, eller egentligen var de tre men den tredje försvann ur bild.


Jag visade dem bilden efter att jag tagit den. Efter lite fniss och petande i mitt hår studsade de vidare uppför trappen.

En bit ifrån hamnen ligger det stora sanddyner. Med trettioelva ungar i släptåg knatade jag upp för dem. Det var ingen dålig utsikt där uppe.




Hela vägen upp tjattrade barnen i ett, både på vietnamesiska och de fraserna de lärt sig på engelska för att kunna prata med turister. "What's your name? Where you from? How old?" Alla barn frågade minst en gång var, och när jag svarade hur gammal jag var svarade varenda en "oh, very young" or "oh no, you look very young". Till slut ledsnade jag och sa till en pojke att jag var 56. Han stannade upp, tittade på mig, ryckte på axlarna och svarade "oh, very young".



De ska för övrigt inte snacka om att se unga ut. Vet inte om det syns på bilden, men alla barn som jag frågade var i verkligheten fyra-fem år äldre än vad de såg ut att vara. Tjejen bredvid mig på bilden tror jag var 15 eller 16.

Anledningen till att man har ett litet tåg efter sig är för att de vill att man ska åka ner för sanddynerna. Så ja, jag åkte ner

och ja, jag har tuggat sand resten av dagen.

Åker man en bit till kommer man till flera sanddyner, fast där har sanden en annan färg och färre barn. Givetvis åkte jag och Son dit och fotade lite där med...

Inga kommentarer: